El 5é Congrés d'Escola Valenciana es presenta amb una novetat apreciable: el 4 de febrer ha estat la jornada inaugural però en comptes d'allargar-se amb conferències i comunicacions un parells de dies, aquestes es faran al llarg de tot el 2012 en llocs diferents i amb temàtiques diverses com ara l'educació ambiental, l'ús de les Tic, el plurilingüisme i la interculturalitat... Això comportarà una publicitat dels treballs d'Escola Valenciana i una presència en el territori més continuada.
La innauguració (amb representats sindicals, de les AMPES, polítics —de Compromís almenys—, universitaris —ha estat el rector de la de València—, socials i cívics) ha demostrat la força del moviment associatiu. Una força basada en la unitat, en la implantació territorial i en l'abast transversal de la seua proposta. En aquests moments delicats des del punt de vista econòmic i amb les propostes retalladores de la Conselleria que van al cor de l'ensenyament públic valencià, les propostes i l'actitud ferma d'Escola Valenciana són imprescindibles. El model plurilingüe, la qualitat, les transformacions tecnològiques i els canvis socials fan necessari encara més la consolidació d'aquest moviment que té ja més de 25 anys en una societat com la valenciana amb tantes mancances d'associacionisme cívic i transformador.
L'escola en valencià té demostrada els resultats de qualitat i és imprescindible per la continuïtat de la mateixa llengua. L'actitud negativa de l'administració actual, els entrebancs polítics continuats a l'escola pública i al valencià, són els màxims obstacles per al progrés d'una escola valenciana pública, de qualitat i en valencià. Escola Valenciana se situa dins d'una tradició de renovació pedagògica, del plurilingüisme, de democràcia real i participativa, d'avanç social i renovador... I per això la magnífica conferència de Mayor Zaragoza ha servit per donar suport a la Federació.
Hi ha hagut a l'assemblea un punt problemàtic: la retallada i el tema de la resposta d'escoles i instituts: deixar de fer activitats complementàries o culturals fora de l'aula. Això ha provocat un debat i alguna acusació i l'ha deixat obert per seguir-lo en la pàgina web. Ha quedat clar de manera consensuada que no és correcte i és molt negatiu per a la mateixa escola i cultura valencianes dir no i deixar els alumnes sense qualsevol activitat. Que cal negar-se a participar a les que organitza l'administració o que hi tenent a veure, a les que serveixen de propaganda d'una Generalitat que ataca l'ensenyament públic i als seus professors. Tanmateix cal continuar (amb totes les adaptacions econòmiques possibles) amb entitats privades que sempre han estat al costat de l'ensenyament: teatre, editorials... I que cal explicar-ho bé als pares perquè pot ser contraproduent des del punt de vista social, que els pares que donen suport en gran part les reivindicacions d'Escola Valenciana es giren en contra.