InfoMigjorn Cap de Setmana
 
Butlletí número 65 (divendres 09/12/2011) - Continguts triats i enviats per Eugeni S. Reig
 
1) Eugeni S. Reig - botifarra
 
2) Albert Jané - El luxemburguès
 
3) Antoni Llull Martí - Tornem a parlar de marques de cotxes
 
4) Pau Vidal - Esperitat
 
5) Pere Ortís - La parla de l'Urgell (Adagis. Lletra A)
 
6) Gabriel Pernau - Els catalans som malparlats?
 
7) Articles d'Albert Pla Nualart
 
8) Aina Moll - El contenciós sobre el nom de la llengua de la Comunitat Valenciana
 
9) Ramon Sangles i Moles - Un ritme acolorit i un to agradable
 
10) Joan Tudela - Comunicació escrita: els signes de puntuació
 
1)

 

Entrada de Lèxic valencià d'ahir i de hui d'Eugeni S. Reig

 

(Llibre inèdit)

botifarra

Relació estreta d'amistat entre dues persones, molt intensa, molt íntima.

Aquest mot s'usa amb un cert sentit pejoratiu

Tenim la dita:

Com més gran és la botifarra, més fàcil es rebenta i més gran és l'esclafit.

que ens diu molt clarament que, com més intensa i més íntima és la relació d'amistat entre dues persones, més perill hi ha que acaben barallant-se i enemistant-se.

La paraula botifarra, amb el significat especificat, és d'us habitual en el parlar d'Alcoi.

 

En valencià també es diu: xulla, relació estreta
La llengua estàndard sol emprar: relació estreta
En castellà es diu: relación estrecha
 
 
2)
 
Article publicat en el núm. 30 de la revista Llengua Nacional (I trimestre del 2000)
 
 
 
3)

Publicat en el llibre PRENINT EL DEMBLE A LES PARAULES d'Antoni Llull Martí (Edicions Documenta Balear, Palma, 2009, pàg. 215)

 

Tornem a parlar de marques de cotxes

 

Antoni Llull Martí

 

Entre els dos articles publicats fa algunes setmanes sobre marques de cotxes, vaig fer un repàs bastant complet a les que provenien dels cognoms dels seus fabricants, i per falta d'espai em quedaren sense comentar els significats d'algunes altres que no tenen res a veure amb noms de família o de persona. Parlaré avui d'aquestes.

 

Començaré per les europees. BMW és la sigla corresponent a la firma Bayerische Motoren Werke (fàbrica de motors de Baviera, fundada a Munic l'any 1916). FIAT correspon a Fabbrica Italiana Automobili Torino (Fàbrica italiana d'automòbils Torí, f. el 1899). SEAT ho és de Sociedad Española de Automóviles de Turismo, f. el 1950), i SAAB de Svenska Aeroplan Aktiebolag (Companyia Sueca d'Aeroplans. f. el 1937).

 

Volkswagen fou fundada per ordre de Hitler l'any 1937 amb el nom de Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens GmbH, és a dir, ‘companyia per al desenvolupament del cotxe popular'. En efecte, Volkswagen significa ‘cotxe popular'. La sueca Volvo duu un nom llatí que significa ‘don voltes', i és perquè el seu fabricant, abans de dedicar-se als cotxes, l'any 1926, havia produït rodaments de bolles amb la mateixa marca. Land Rover, que començà a fabricarse a Anglaterra l'any 1948, significa ‘rodamón'. La marca russa més coneguda al nostre país, amb tot i que no gaire, és Lada, que sortí el 1980. Lada és el nom de la deessa de l'amor i de la bellesa en la mitologia eslava, com Venus ho és en la llatina.

 

I acabarem amb algunes de l'Extrem Orient. La japonesa Subaru duu el nom del grup d'estels conegut aquí per les Plèiades o, popularment, les Cabrelles. Nissan és una fusió dels mots Nippon Sangyo ‘indústries japoneses' (f. 1928). I acabem amb les coreanes: Kia, començà fent bicicletes l'any 1944, i cotxes, amb llicències d'altres fabricants, l'any 1986. És un nom compost de ki ‘revelar-se, sortir a llum' i A per Àsia. El significat és, poc més o menys, ‘emergent d'Àsia'. Ssang Yong, començà a produir cotxes l'any 1954. Significa ‘dracs bessons' (potser

el seu primer logotip foren dos dracs iguals, però no ho he pogut aclarir). Hyundai (de Hyundai Motor Company, f. 1967), significa ‘modernitat', i Daewoo (des de 1967) ‘gran univers', en coreà.

 

4)
 
Publicat en el llibre EN PERILL D'EXTINCIÓ (100 paraules catalanes per salvar) de Pau Vidal (Editorial Empúries, Barcelona, 2005, pàg. 67)
 
 
Esperitat
 
Pau Vidal
 

El mosso t'atura i si vas torrat no et deixa conduir, però, accelerador a part, tothom sap que el mam més aviat tendeix a dificultar i alentir tant els moviments com el pensament. Per això el qui corre com un esperitat no és pas perquè vagi ben servit d'esperit (de vi), sinó perquè està posseït per l'esperit maligne. Els mals esperits són bèsties poderoses, capaços de fer-nos córrer tant que les cames ens toquen el cul o fins i tot de posar-nos-hi un coet, al cul.

 

«Amunt i avall del caminal de l'hort, lo mateix que llop engabiat de fresc, en Pau Falguerona desfogava la seva ràbia caminant com un esperitat, a grans gambades, amb els punys apretats dintre les butxaques, estretes les dents i la cara congestionada, fent trontollar tota la seva figura de gegant bon minyó de tant fort que al fer el pas plantava el peu a terra, com si volgués aixafar quelcom que li rautava per dintre i que, com més anava, més l'encenia» (Josep Pous i Pagès, Per la vida, 1903).

 

 

5)
La parla de l'Urgell
Pere Ortís

Adagis

 

En aquest apartat presentem uns quants adagis d'entre els que considerem més específics de la Plana de l'Urgell. Val a remarcar que hem consultat poc els llibres i que més que res els hem haguts de persones grans, d'abans i d'ara, i també d'alguna persona no tan gran. N'hauríem pogut escriure molts, però el fet de constatar que ja eren dits en altres bandes de Catalunya, o que ho eren en els nostres mitjans de comunicació, ha fet que en suprimíssim molts, car aquests ja no eren específics de l'Urgell.

Els adagis són d'un gran interès per allò que expressen la saviesa local. Saviesa que, en una gran proporció, és obtinguda directament de la mare naturalesa pel pagès, el qual ho fa d'una manera espontània, sense posar-hi esforç ni prendre posicions ideològiques, i ho diu a la seva manera, emprant les paraules de la seva rutina. Per tant, l'adagi és l'expressió del pensament, de la idiosincràsia i del tarannà de la gent d'un lloc determinat; factors que fan veure la gran conveniència de recopilar-los i  d'estudiar-los bé. I, per aquesta mateixa raó que són producte de l'experiència del pagès i de l'home no sofisticat, adagis, dites, proverbis o refranys parlen per si mateixos i no necessiten cap interpretació. Fan de pont entre el cor de la naturalesa i la ment del senzill. I encara que el seu sentit fos una mica críptic, bé val la pena de deixar que el lector hi faci el seu esforç i en surti amb la interpretació que més s'adigui a la seva experiència i al seu tarannà. Això, al capdavall, pot redundar en més riquesa ideològica i més diversitat d'opinions. Consultar els més grans sobre el significat d'un adagi és una manera molt profitosa de compartir, de conservar el mateix adagi i de treure'n més suc que no en trauríem nosaltres sols. Podríem aplicar-hi allò dels  clàssics de intelligenti pauca.

A

A cada bugada, perdre un llençol.

A cada porc li arriba el seu Sant Martí.

A cadascú el que sigui seu i robar el que es pugui.

A cal ferrer, palpa primer.

A cal Poc, com més pocs són, més mengen.

A cal Tàsies de cal Fa, qui vulgui pa se l'ha de tallar.

A casa no hi porten res.

A cavall regalat no li miris el dentat.

A cobrar, a ca l'andorrà.

A comptes nous, baralles velles.

A falta de grives, bones són merles.

A jornal vas, pobre seràs.

A la casa mal atraçada, mai li ve la bona anyada.

A la casa on es treballa, no hi faltarà mai ni pa ni palla.

A la pallera de cal Manon, quatre no hi caben i cinc ja hi són.

A la plaça i al mercat, no hi vagis endormiscat.

A la primavera, la sang s'altera.

A la muller malalta, brou de gallina.

A la taula del Bernat, qui no hi és no hi és comptat.

A la vinya del veí (o del padrí), carregar i fugir.

A la vora del riu, no t'hi facis el niu.

A les cases que Déu vol bé, dóna les filles primer.

A les dotze de la nit, el dimoni sota el llit.

A les penes punyalades i, darrere, gots de vi.

A l'abril, bona tallada de pernil.

A l'abril, cada gota en val mil.

A l'abril en un dia en fa mil.

A l'abril lo blat puja fil a fil, al maig puja com un faig.

A l'agost a les set ja és fosc.

A l'amic i al cavall no els cansis.

A l'estiu tota cuca viu.

A l'hort i a la vinya, no s'hi pot ser.

A l'hospital i a la presó coneixeràs el teu companyó.

A l'oració tocada, la noia retirada.

A mida que la terra s'obre, el cor s'estreny.

A pagès endarrerit cap anyada li és bona

A partir del febrer, ha de florir l'ametller.

A pesar del febrer, ha de florir l'ametller.

A pesar del juliol, virol.

A picada d'escurçó no hi és a temps l'extremaunció.

A poc a poc i bona lletra.

A Ponts, pocs i bons, i els qui no són de Ponts, no són bons.

A primeries de juliol, sembra el fesol.

A qui Déu no dóna fills, el dimoni dóna nebots.

A qui es belluga, Déu ajuda.

A qui no vol brou, dues tasses.

A so de tabals no s'agafen llebres.

A taula i al llit, al primer crit.

A vegades és pitjor el remei que la malaltia.

A xollar bous, a Menàrguens!

Abans de prendre un determini, dorm-hi

Acabat de dir, acabat d'oferir.

Advocats i procuradors, a l'infern de dos en dos.

Agafa fama i posa't a jeure.

Agost plujós, setembre abundós.

Ai, mallol, quan seràs vinya!

Aigua al gener, tot l'any va bé.

Aigua corrent no mata la gent; aigua aturada mata la canalla.

Aigua de febrer, bona per al sementer.

Aigua de gener omple bótes i graner.

Aigua de març, herba als sembrats.

Aigua passada pel molí, ja no mol.

Aire o no aire, pala enlaire.

Al cel cabretes, a la terra pastetes.

Al color rosa l'amor s'hi posa.

Al cul del sac es troben les engrunes.

Al desembre, el qui no ha sembrat, que sembri.

Al fat i al mal fat, ajuda-t'hi la meitat.

Al febrer, el llop ja es posa a recer.

Al gener, cada ovella amb son corder, a la panxa o al braguer.

Al gos malalt hi van totes les puces.

Al juliol, el pastor toca el flabiol, el sabater estira el linyol.

Al juliol, la forca al coll

Al juliol, ni dona ni cargol.

Al juny, la falç al puny.

Al juny, la pluja de lluny a lluny.

Al mal de cap omple-li el pap.

Al marit malalt, escalfor d'espardenyes.

Al metge i l'advocat digues-los sempre la veritat.

Al mes de febrer, tota l'aigua en un calder.

Al pa, pa, i al vi, vi.

Al pot petit hi ha la bona confitura.

Al qui hagis de donar sopar, no li planyis el berenar.

Al qui et frega el cul, dóna-li les claus del baül.

Al ruc envanit li cau la cua.

Al temps de la formiga, no t'asseguis a la biga.

Al temps de la puput, al matí moll i al vespre eixut.

Allà on mengen tres, mengen quatre.

Allí on vagis, que dels teus hi hagi.

Allò que no es crema per a tu, deixa-ho cremar.

Allò que no vulguis per a tu, no ho vulguis per a ningú.

Als sants i als minyons, no els promets que no els dons.

Amb ceba, llimona i all, el metge al carall.

Amb la mort tot s'acaba.

Amb temps i palla maduren les serves.

Amor amb amor es paga.

Anar a Roma i no veure el Papa.

Anar amb el cul estret.

Anar per ase i tornar per ruc.

Andorrà i mallorquí, puta i fi.

Any comencem, la fi en vegem.

Any de neu, any de Déu.

Any de figaflors, any de plors.

Any hortolà, més palla que gra.

Apunta, Pere, que mal any t'espera.

Arbre vell trasplantat, primer mort que arrelat.

Arc de Sant Martí a la tarda, la pluja ja és passada.

Arc de Sant Martí al matí, la pluja és aquí.

Arri, poc o molt.

Arri, ruc, que a la fira et duc; si et puc vendre faré prou.

Arribar a l'ermita i no veure el sant.

Arribar sempre a misses dites.

Aval fas, tu pagaràs.

 

 

6)
 
Publicat en el diari ARA dissabte 12 de novembre del 2011
http://www.ara.cat/ara_premium/ara_tu/catalans-malparlats_0_589741038.html

De 'collonut' a 'collonada', tenim una quinzena de varietats diferents del clàssic 'collons'

Els catalans som malparlats?

Gabriel Pernau
 

Els catalans som malparlats. El 1980, la professora d'institut Carme Plaza va fer l'estudi El renec i la paraulota dels pagesos a Barberà de la Conca i en un sol poble va identificar 200 paraules i 50 expressions que atemptaven contra les bones maneres. Només de la paraula hòstia en va relacionar setze varietats diferents, per quinze del mot collons i onze de consagrat. En la relació hi havia des del collons clàssic fins a collonada, collonassos, collonets, collonut i torracollons, i expressions que queien en el terreny de la blasfèmia com els collons de Déu o, els collons de la Maria Santíssima, i altres d'iròniques com els collons que t'aguanten. O bé invocacions més elaborades com així t'arrosseguessin per un canyar mal podat i untat lo cul de bitxos.

Segons Carme Plaza, el renec té una funció catàrtica, d'alliberament d'emocions contingudes i també de sentiments humans. Serveix per expressar força, ràbia i frustració, va lligat a una transgressió del codi moral i sovint suposa un crit espontani contra els bons costums i el bon parlar.

Origen del renec

Per ser efectiva, la paraulota ha de ser emprada amb èmfasi i, curiosament, sempre acostuma a referir-se als mateixos temes: la religió, l'origen de la vida, el sexe, els excrements i els animals de tir.

Ara bé, si ens comparem amb altres cultures, els catalans parlem pitjor? Lluís Payrató, doctor en filologia catalana i autor del llibre Català col·loquial, no gosa donar una resposta científica: "Tenim una gestualitat més continguda que al sud i bastant més viva que la gent del nord, però no hi ha cap treball científic que ens permeti comparar amb altres països".

Des de Washington, el periodista Antoni Bassas descriu la manera d'actuar dels nord-americans: "Estan fortament educats en les formalitats, i això fa la vida més ordenada, però no necessàriament més agradable ni molt menys sincera". "Aquí tothom està educat per saludar-se amb un «Hola, com va tot?», que, òbviament no espera una resposta literal ni extensa, però actua com a reconeixement mutu". "No sentiràs mai una paraulota a la tele. Estan censurades amb un xiulet i les cadenes són les primeres a tenir-ho present per no pagar una multa".

També l'escriptor Jordi Soler, nascut a Mèxic de pares catalans, esquiva respondre de manera oberta a la pregunta de si som uns malparlats. Via mail, en aquest cas des del Canadà, Soler explica que Mèxic "és un país on la llengua està plena de cortesies, on res es diu directament, sinó que es fa a través d'un serpenteig barroc". L'escriptor va aprendre a parlar de manera directa i sense circumloquis en una família catalana a l'exili, raó per la qual a Mèxic sovint l'han titllat d'"home rude i ximple".

Soler comenta: "La manera de parlar catalana és bastant brusca. Tot i això, aquesta qualitat entra, igual que la cortesia, en el regne de l'aparença: quan has après el codi, s'hi conviu sense cap problema. Després de quasi una dècada de viure a Barcelona he arribat a un acord amb mi mateix, que no és més que la síntesi natural de la meva condició d'híbrid: prefereixo la rudesa catalana, que és molt més clara i té menys duplicitats, però prefereixo conversar a la mexicana, en què hi ha molta cortesia en parlar amb una altra persona. Es discrepa quan s'ha de fer i no tant com a punt de partida, com passa aquí, on molt sovint la primera frase del teu interlocutor és «no t'equivoquis», encara que ell estigui radicalment equivocat", conclou Soler.

Insults nostrats

Carme Plaza va fer una relació de renecs al llibre El renec i la paraulota dels pagesos. Aquí n'hi ha alguns dels més nostrats:

  • Bacona
  • Mala bèstia
  • Cap de ruc, de cony, de mort
  • Carabassot, carallot
  • Cigala
  • Esgarrapacristos
  • Recristina puta, puta d'oros
  • Enza
  • Fava
  • La figa de ta mare
  • Fotre, fúmer, xotre
  • La mare del tano
  • Lladre de Cristo
  • Repunyeta
  • Mal llamp
  • Pollós, tinyós, tronxo
  • Les freixures de Déu
 
 
7)
 
Articles d'Albert Pla Nualart
 
(Setmana del 21 al 27 de novembre del 2011)

 
----------------

Publicat en el diari ARA dilluns 21 de novembre del 2011

http://www.ara.cat/ara_premium/claus_dia/Majoria_0_595140568.html

ESMOLET DE PARAULES

Majoria

Albert Pla Nualart

Avui és un dia ideal per reflexionar sobre el paper que juga la majoria en democràcia. Ho he anat tocant aquests dies, parlant del sufragi o la teleporqueria, però la victòria del PP a Espanya -rotunda i, per a molts lectors de l'ARA, també angoixant- ho torna a posar, cruament, damunt la taula.

Avui sentirem en certes tertúlies l'estúpida fal·làcia que diu que la gent no s'equivoca mai i que, per tant, dissentir radicalment d'una posició àmpliament majoritària equival a ser poc democràtic.

Però la història demostra que els gran avenços científics i ètics, des d'afirmar que la Terra es mou fins a abolir l'esclavitud, sempre els han començat defensant quatre gats contra majories aclaparadores.

I és per això que una democràcia ben entesa parteix de principis i lleis que garantint la pluralitat i els drets inalienables de cada persona i grupposen límit a les decisions polítiques, per immensa que sigui la majoria que tinguin al darrere. Hi ha coses,com ara segregar una ètnia, que no les fan democràtiques milions de vots.

No deixem manar les majories perquè ser-ho les faci infal·libles o en garanteixi l'encert, sinó perquè no tenim cap més manera d'evitar el despotisme i madurar políticament.

I demostrem haver-ho fet ben poc si no entenem que aquesta precària brúixola només apunta cap al Nord i ens orienta, si tota la societat viu tan compromesa amb la cultura democràtica i és tan intensament civil -a casa, a l'escola, al barri, a la feina- que no veu cap frontera que la separi dels polítics.

----------------

 
Publicat en el diari ARA dimarts 22 de novembre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Ambigüitat

Albert Pla Nualart

En literatura, permet que cadascú faci la seva lectura. En política, en canvi, fa que els que pensen diferent votin el mateix. L'ambigüitat que enriqueix una novel·la fa del programa polític paper mullat. Votant ambigüitat estripem el full de reclamacions.

I, tanmateix, és la vencedora més clara de les eleccions i es pot resumir en una frase: "M'oposo als impostos [petita pausa] que fan perillar el creixement". ¿S'oposa a tots els impostos? ¿Als que fan perillar el creixement? Depèn de la pausa i del que vols sentir.

Però la cosa no acaba aquí: segons si el polític creu que els impostos van contra el creixement o l'afavoreixen (un implícit inexpressat), hi estarà a favor o en contra. Amb una sola frase diu blanc, negre i els matisos intermedis.

Com més ignorants i dominats pels prejudicis són els electors, més penalitzen qui parla clar i premien qui explota dobles sentits i emet eslògans tan vagament benèfics que cal ser un monstre per no estar-hi d'acord.

Gràcies a l'ambigüitat pots reforçar l'estat del benestar reduint el dèficit, rebutjar la independència clamant pel dret a l'autodeterminació o defensar teràpies per a una malaltia que jures que no existeix. Permet dir, com Groucho Marx: "Si no li agraden els meus principis, en tinc d'altres".

Un bon termòmetre de la cohesió política d'un poble és l'ambigüitat dels partits que vota. Mirant els resultats de diumenge, la sana enveja que, en tants sentits, ja em feia Euskadi s'ha fet força més intensa.

---------------------------
 
Publicat en el diari ARA dimecres 23 de novembre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Finançarització

Albert Pla Nualart

Aquest monstre de nom tan lleig pot acabar sent la fase terminal del vell capitalisme. Les seves catastròfiques proeses consisteixen a imposar un domini tan gran del sector financer sobre el productiu que produint no surts de pobre i especulant et fas ric.

Gràcies a ell, les multinacionals on ningú sap qui mana s'intercanvien empreses de tota la vida com si fossin cromos, les grans fàbriques se'n van a l'altra punta de món en plena subhasta de drets laborals i les pensions i estalvis familiars juguen a la ruleta.

Desregulant-ho tot, fa possible que el negoci més lucratiu es faci venent coses que ni s'han comprat. I aquest enorme disbarat és una part tan important d'economies potents que Barack Obama, que en teoria era molt progre, no vol ni sentir a parlar de gravar les transaccions.

Devora les classes mitjanes, fa anar els polítics com titelles i buida de contingut les nostres imperfectes democràcies. Però en lloc de plantar-li cara fent la pressió que calgui per canviar unes regles del joc que fan que sempre guanyi ell, l'únic que trobem assenyat és afanyar-nos a desmantellar el nostre precari estat del benestar.

Diuen que va aixecar el vol el 15 d'agost del 1971 quan Nixon posa fi a la paritat dòlar-or, i que el va alletar la ideologia neoliberal de Reagan i Thatcher. Però el camí que ara ens caldria desfer per sortir d'aquest pou, el vam emprendre el dia que, aparcant la decència i el sentit comú, vam començar a trobar morals, legals i envejables els guanys milionaris sense cap esforç.

----------------

Publicat en el diari ARA dijous 24 d'octubre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Austeritat

Albert Pla Nualart

És l'enemic més directe del consum i la pitjor blasfèmia d'un publicista. Obliga a viure simplement, despullats de tot el que és superflu. Retira tots els coixins que impedeixen que la vida ens endureixi.

És un cant al sacrifici, un retorn a les cartilles de racionament. El desert que cal travessar quan després d'anys d'estirar més el braç que la màniga els que ens pagaven la festa diuen prou.

I en molts sentits podria ser la ressaca d'una borratxera que ens impedia viure intensament els petits moments. L'amarga medicina que fent excepció del que era norma ens ho torna a fer plaent.

Però, perquè fos tan benèfica, caldria que tots plegats, havent-ho debatut, decidíssim canviar d'estil de vida conscients que el consum desenfrenat no ens fa feliços i s'està carregant el planeta.

No és aquest el cas. Ens apuntem a l'austeritat perquè estem cagats de por i qui no està a l'atur tem perdre la feina. Cap dels líders que ara la prediquen va aixecar ni un dit per aturar l'orgia de consum. L'orgia l'han aturat els déus invisibles dels mercats.

Serem austers a contracor i emprenyats. Serem austers sabent que els principals responsables de la crisi continuen vivint en luxoses cases amb piscina.

Però que vigilin. L'austeritat deixa espai al pensament crític i obliga a un oci tan pobre i miserable com llegir llibres i recuperar el gust per la conversa. Corren el perill que li agafem el gust i quan els mateixos déus ens ordenin consumir no consumeixi ni déu.

----------------

Publicat en el diari ARA divendres 25 de novembre del 2011

ESMOLET DE PARAULES

Compassió

Albert Pla Nualart

La compassió està a mig camí de l'empatia i la solidaritat. L'empatia ens posa en la pell dels altres: ens fa sentir el que senten. És la comprensió càlida que greixa la convivència. Si no en tenim ni una gota, som psicòpates.

Esclar que tenir empatia no diu gran cosa de nosaltres. Empatitzem amb emocions que no ens tenen per què commoure. Quan el patiment d'algú ens fa patir i patim amb ell, passem de l'empatia a la compassió.

Però la compassió, tan tenyida de la morbosa relació cristiana amb el dolor, té mala premsa. Ningú vol la dels altres perquè és inseparable d'un sentiment de llàstima que ens humilia. Un sentiment que, d'alguna manera, referma qui el sent en el confort del propi benestar.

Cosina germana de la caritat, és fàcil sentir-la per algú si tenim clar que està molt pitjor. Compadir i fer caritat és el peatge més econòmic per mantenir els privilegis estant convençut que ets bona persona.

La compassió passa a solidaritat quan el patiment no només commou sinó que fa que ens revoltem contra allò que l'està causant. El solidari creu que bona part del patiment té responsables, i això li canvia la vida i converteix els seus sentiments en compromís i feina.

El Gran Recapte arriba amb els llums de Nadal encara apagats per redimir-nos a bon preu de la mala consciència.I és bo que es faci i que donem. Però encara seria més bo que quan notem que el xàfec que està caient ens mulla els peus, la pusil·lànime compassió es transformés en solidaritat.

----------------

Publicat en el diari ARA dissabte 26 de novembre del 2011

RETRATS QUE PARLEN

Eugenio: Humor de negre rigorós

Albert Pla Nualart

Els seus acudits no sempre són bons. De fet, no són acudits. Ell en deia històries o contes. Els explicava sense ganes, fatigat, com si sortís d'una ressaca. Davant el perill que el més petit indici de rialla el convertís en graciós de discoteca, mai abandonava la serietat fúnebre.

La gràcia estava en la narració, que estirava entre pipades de cigarreta. L'humor es nodria de pauses i glops de vodka amb taronjada. I el sobtat desenllaç feia esclatar de cop unes boges ganes de riure amb prou feines retingudes per poder sentir-lo bé.

El braçalet i la creu al coll, bastant horteres, eren els únics testimonis del seu passat de joier supertímid a qui una dona cantant va arrossegar fins a petites tarimes de pub perquè l'acompanyés amb la guitarra.

Un dia que ella no podia actuar i es va trobar sol a l'escenari, el públic, format per amics, li va demanar que expliqués els acudits que explicava a la sortida, i va estar 25 anys fent-ho.

El subreptici bilingüisme del seu "el saben aquel que diu" va triomfar en l'Espanya enterrada en la caspa dels Ozores i Pajares. I va acostumar el públic més carpetovetònic a trobar la mar de naturals els nano, deunidó i de puta mare.

El seu humor riu d'un patetisme subjacent a tots i neix d'un drama íntim lligat a la postguerra. Són milers els que l'imiten, però tots -també el que promociona el seu fill-, en lloc d'explicar històries o contes, expliquen acudits.

----------------

Publicat en el diari ARA diumenge 27 de novembre del 2011

RETRATS QUE PARLEN

Joan Capri: Castigat a fer riure

Albert Pla Nualart

En la geografia sentimental dels que passem de mig segle, la sòrdida Barcelona dels Desfiles de la Victoria tenia un racó el diumenge a la tarda en què els tiets posaven un vinil al plat integrat al moble bar d'un menjador empaperat amb pèssim gust.

Soroll de fregir un ou i de cop... "Nois, estic desesperat..." La rotunda veu de Capri ens permetia creure que encara existíem com a poble per molt que ens ignoressin el bisbe Modrego i la gosseta de la Hertha Frankel. Sentint-lo, tornàvem a tenir clar que els catalans érem gent que patia, pencava i es cagava amb tot i no pas cursis figa-flors de Folch i Torres.

Capri va arribar al públic gràcies a un català radicalment intel·ligible: net d'afectació i, per tant, incorrecte. Feia riure explicant desgràcies amb l'èmfasi emprenyat que ha donat a Pujol sis presidències. Els cedés dels monòlegs són el millor testimoni de com parlava Barcelona al segle XX.

Ja de gran vivia instal·lat en unes eternes vacances. Lluint un moreno gambós, ulleres fosques i roba clara, es passejava per la ciutat com una estrella a Malibu. Intentava fer real el seu somni: viure com Adam i Eva.

Els tips d'actuar per viles i poblets el van fer més depressiu. L'obsessió de viure de renda, més agarrat. Però el que ell hauria volgut és tenir un epitafi que, com el d'un funcionari municipal a L'enterramorts, digués simplement:"Aquí segueix jaient Joan Camprubí".

 
8)
 
 
 
Aina Moll
 
 

9)

 
Publicat en el llibre COMUNICAR-SE, TOT UN ART de Ramon Sangles (2a edició, Edicions SPD, Barcelona, 2010, pàg. 72)

Un ritme acolorit i un to agradable

Ramon Sangles i Moles
 
En parlar hem de procurar de no caure en la monotonia: un mateix ritme, un mateix to de veu sense inflexions. Això endormisca. Partint, doncs, del fet que hem de tenir un bon domini del contingut a expressar, hem de saber alternar, sia el ritme (més a poc a poc, més de pressa) sia el to (més baix, més alt), i encara, en paraules importants, hem de fer com si les seccionéssim posant-hi un guionet entre síl·laba i síl·laba.

 

No cal dir que el ritme ha de ser melodiós, eufònic, harmònic; fer com si la veu anés acompanyada d'una orquestra. Ara bé, de fet, el gran secret de l'èxit en la comunicació està, ni més ni menys, en el to de la veu. Amb el to de veu reflectim tot el cúmul d'emocions que hi ha dins nostre, i per la manera de modular-lo, ens fem atractius als altres.

 

Se'ns fa difícil d'entendre per què el to de veu pot ser tan sovint descurat i poc educat. El to de veu és l'embolcall del missatge, representa l'amor amb el qual ens fem propers al públic. En el to de veu s'ha d'oferir el missatge, primerament fent que sigui agradós als altres, com volentlos acaronar; després s'ha de projectar amb una ressonància equilibrada, que no sigui estrident però tampoc apagada, i sobretot ha d'anar acompanyat d'uns tocs d'entusiasme en què la manera d'articular els llavis, la llengua i la boca donin una riquesa i una diversitat de tons que evitin

en tot moment la monotonia. No podem ser màquines parlants, ni uns parlants freds o sense sentiments ni emocions.

 

Tot això són maneres de fer que s'han d'aprendre. Però és un mateix qui les ha d'aprendre per a ell, sia fent pràctiques de llegir en veu alta algun poema o algun escrit interessant, sia procurant d'expressar-se d'aquesta manera acolorida amb qui més sovint parla, a fi que les qualitats de ritme, to i color expressiu no siguin ja una excepció en la vida sinó una habitud. De fet, les persones educades en el cant i els actors de teatre ens podrien donar lliçons de tot això que acabo de dir.

 
 
10)

Comunicació escrita: els signes de puntuació

Joan Tudela

 

De la mateixa manera que la fonètica és una cosa exclusiva de la comunicació presencial, l'ortografia i els signes de puntuació són coses exclusives de la comunicació escrita. Però així com la fama popular de l'ortografia és monumental, el prestigi social dels signes de puntuació és més aviat escàs. La veritat, però, és que escriure bé és, en última instància, dominar els signes de puntuació. Que són, a més a més, una cosa feliçment lligada a la igualtat social. A l'antiguitat, quan només escrivien i llegien quatre gats, no feien falta ni els signes de puntuació ni tan sols els espais en blanc: les paraules s'escrivien i es llegien enganxades les unes a les altres. Amb la impremta i, més endavant, amb l'escola per a tothom, els espais en blanc i els signes de puntuació han esdevingut una eina preciosa per facilitar la lectura. Hem de tenir clar que els signes de puntuació no ens ofereixen una llibertat il·limitada (per exemple, els punts suspensius són tres i només tres), però sí una certa llibertat de tria (per exemple, un incís el podem emmarcar entre parèntesis, entre una parella de comes o entre un parell de guions). Als signes de puntuació els hem de reconèixer la importància que tenen, que és molt notable. I, a l'hora de revisar el text, hem de prendre les decisions definitives més encertades sobre punts, sobre comes, sobre punts i comes, sobre dos punts, sobre punts suspensius, sobre parèntesis, sobre guions. Amb una atenció especial als punts i a part pel fet que serveixen per estructurar el text en paràgrafs.

 

Del llibre Llengua i comunicació.

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
 
Enviat pel servei Sala de premsa de DRAC telemàtic http://drac.com
 
PROTECCIÓ DE DADES. En virtut de les lleis vigents en matèria de protecció de dades (LOPD) us informem que us hem enviat aquest correu utilitzant les dades de contacte que ens vàreu facilitar en el seu moment i que vàrem incorporar al nostre arxiu. Teniu dret a sol·licitar l'accés, la modificació o la cancel·lació de les vostres dades, incloent-hi l'adreça de correu electrònic, del nostre arxiu. Podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net
 
Si voleu donar-vos de baixa d'aquest butlletí, comuniqueu-ho enviat un missatge a l'adreça infomigjorn@telefonica.net